Autoreparaties en Vaktermen Uitgelegd | TRC Motors Rijswijk
Begrijpt u niet wat uw monteur bedoelt? Bij TRC Motors in Rijswijk leggen we graag uit welke reparaties nodig zijn en wat alle vaktermen betekenen. Op deze pagina vindt u een compleet overzicht van de meest voorkomende autoreparaties en technische begrippen.
Meest Voorkomende Autoreparaties
- Distrtibutieriem vervangen
- Remmen Vervangen
- Uitlaat Vervangen
- Koppeling Vervangen
- Schokdempers Vervangen
- Aandrijfas en CV-Verbindingen
- Dynamo / Alternator Vervangen
- Startmotor Vervangen
- Airconditioning Service / Reparatie
- Veelgebruikte Autotechnische Vaktermen
1. Distributieriem Vervangen
- Wat is een distributieriem? De distributieriem (ook wel “timing belt” genoemd) is een getande riem die de krukas met de nokkenas verbindt. Deze zorgt ervoor dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten, synchroon met de beweging van de zuigers.
- Waarom moet deze vervangen worden? Een distributieriem slijt door gebruik en kan breken. Als dit gebeurt tijdens het rijden, kan dit ernstige motorschade veroorzaken. De kleppen en zuigers botsen dan tegen elkaar, wat resulteert in duizenden euro’s aan reparatiekosten.
- Vervangingsinterval: – Gemiddeld elke 80.000 – 180.000 kilometer – Of elke 5-10 jaar, ook bij weinig kilometers – Check het onderhoudsboekje voor uw specifieke model
- Bijkomende werkzaamheden: Bij het vervangen van de distributieriem vervangen we vaak ook: – Spanningspomp (vervangt koelvloeistof) – Spanrollen en geleiderollen – V-snaar of multiriem (liggen in de buurt) – Motorsteunlagers (indien versleten)
- Kosten: €500 – €1.500 afhankelijk van merk en model
- TRC Motors advies: Vervang de distributieriem altijd preventief volgens het onderhoudsschema. De kosten van een kapotte riem zijn vele malen hoger dan preventief onderhoud.
2. Remmen Vervangen
Wanneer moeten remmen vervangen? Remmen zijn slijtage onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden:
- Remblokken: Elke 30.000 – 70.000 kilometer
- Remschijven: Elke 60.000 – 100.000 kilometer
- Remtrommels: Elke 100.000 – 150.000 kilometer
Symptomen van versleten remmen:
- Piepend of krassend geluid bij remmen
- Trillingen in het rempedaal
- Langere remweg
- Rempedaal voelt zacht of sponsachtig aan
- Auto trekt naar één kant bij remmen
- Brandende geur na intensief remmen
Wat vervangen we?
– Voor: Remblokken + remschijven (vaak als set)
– Achter: Remblokken + remschijven of remtrommels
– Remvloeistof: Adviseren we elke 2-3 jaar te verversen
Let op: Bij premium merken zoals Porsche, BMW en Mercedes zijn remmen vaak duurder door grotere afmetingen en hogere kwaliteit. Dit zorgt wel voor betere remprestaties.
Kosten: €200 – €800 per as, afhankelijk van merk en uitvoering
3. Uitlaat Vervangen
Delen van het uitlaatsysteem: Een uitlaatsysteem bestaat uit meerdere delen:
– Voorpijp: Direct na de motor
– Katalysator: Zuivert uitlaatgassen
– Middenpijp: Verbindingsstuk
– Middendemper: Dempt geluid
– Einddemper: Laatste geluiddemping en uitgang
Waarom vervangen?
– Roest: Doorroesting door vocht en zout
– Lekkage: Gaatjes of scheuren
– Losse bevestiging: Uitlaat hangt naar beneden
– Katalysator defect: Prestaties verlies, APK afgekeurd
Symptomen:
– Luid motorgeluid
– Tikkend geluid onder de auto
– Benzinegeur in de auto
– Minder vermogen
– Hoger brandstofverbruik
– APK keuring afgekeurd (te hoge emissies)
Katalysator problemen: De katalysator is het duurste onderdeel van het uitlaatsysteem (€400-€2000). Deze kan defect raken door: – Onverbrande brandstof (ontstekingsproblemen) – Olieverbruik (motor slijtage) – Schade door hoge drempel – Ouderdom en hoge kilometerstand
Kosten:
– Middendemper/einddemper: €150-€400
– Katalysator: €400-€2000
– Compleet uitlaatsysteem: €600-€3000
TRC Motors tip: Bij kleinere lekkages kunnen we soms lassen i.p.v. vervangen, wat goedkoper is.
4. Koppeling Vervangen
Wat is een koppeling? De koppeling is het systeem dat de motor met de versnellingsbak verbindt. Bij handgeschakelde auto’s is dit een slijtage onderdeel.
Levensduur: 100.000 – 200.000 kilometer (afhankelijk van rijstijl)
Symptomen versleten koppeling:
– Slippende koppeling: Motor toeren gaan omhoog, maar auto versnelt niet
– Hoge aangrijppunt: Koppeling grijpt pas aan bovenin pedaalslag
– Schok bij schakelen: Ruw overgaan tussen versnellingen
– Zware koppeling: Pedaal is zwaar in te drukken
– Brandende geur: Bij veel slippen ruikt u een brandende geur
Wat vervangen we? Bij TRC Motors vervangen we altijd:
– Koppelingsplaat (drukgroep)
– Druklager
– Vliegwiel (indien versleten, vaak bij tweemassavliegwielen)
– Pilootlager
Let op: Het vervangen van een koppeling is arbeidsintensief omdat de versnellingsbak er uit moet. De materiaalkosten zijn relatief laag, maar de arbeidsuren hoog.
Kosten: €800 – €2.500 afhankelijk van merk en uitvoering
Tweemassavliegwiel: Moderne auto’s hebben vaak een tweemassavliegwiel (DMF – Dual Mass Flywheel) die trillingen dempt. Deze kan defect raken:
– Ratelend geluid bij stationair
– Trillingen bij bepaald toerental
– Vaak €500-€1500 duurder in vervanging
5. Schokdempers Vervangen
Wat doen schokdempers? Schokdempers (of dempers) zorgen ervoor dat de veren niet blijven doorveren na oneffenheden. Ze zorgen voor comfort en wegligging.
Levensduur: 80.000 – 120.000 kilometer
Symptomen defecte schokdempers:
– Auto blijft doorgaan met schommelen na hobbel
– Slechte wegligging in bochten
– Olievlek onder de auto (lekkende demper)
– Ongelijke bandenslijtage
– Langere remweg
– APK keuring afgekeurd
Test: Duw de auto naar beneden op één hoek. De auto moet één keer terugveren en dan stoppen. Blijft de auto naschommelen? Dan is de demper versleten.
Vervangen:
– Altijd per as (voor of achter)
– Bij voor ook nieuwe topsteunlagers (indien aanwezig)
– Soms ook nieuwe veren (indien verzakt)
Sport uitvoering: Voor sportievere wegligging zijn er sportschokdempers verkrijgbaar. TRC Motors heeft veel ervaring met sportonderstellen, vooral bij Porsche en BMW.
Kosten: €300 – €1.200 per as
6. Aandrijfas en CV-Verbindingen
Wat is een aandrijfas? De aandrijfas (ook cardanas genoemd) brengt het vermogen van de versnellingsbak naar de wielen. Aan beide uiteinden zit een CV-verbinding (constant velocity joint).
CV-hoes: De CV-verbindingen zijn beschermd door een rubber CV-hoes. Als deze scheurt, komt er vuil en water in de CV-verbinding, wat leidt tot slijtage.
Symptomen defecte aandrijfas:
– Klikkend geluid in bochten: Vooral bij vol ingeslagen stuur
– Trillende aandrijfas: Bij optrekken of accelereren
– Gescheurde CV-hoes: Vet lekt eruit, zichtbaar bij inspectie
– APK afgekeurd: Gescheurde CV-hoes is een APK gebrek
Reparatie opties:
1. CV-hoes vervangen: Als tijdig ontdekt, alleen hoes vervangen (€150-€300)
2. Complete aandrijfas vervangen: Bij versleten CV-verbinding (€300-€800)
TRC Motors advies: Controleer regelmatig de CV-hoezen tijdens onderhoud. Tijdige vervanging voorkomt dure aandrijfas vervanging.
7. Waterpomp / Koelpomp Vervangen
Wat doet de waterpomp? De waterpomp pompt koelvloeistof door de motor om deze koel te houden. Dit is essentieel voor een goed functionerende motor.
Symptomen defecte waterpomp:
– Motor oververhitting (temperatuurmeter in rood)
– Koelvloeistof lekkage onder de auto
– Piepend of krassend geluid van de motor
– Stoom uit de motorkap
Let op: Doorrijden met oververhitte motor leidt tot ernstige motorschade!
Vervangen:
– Vaak gelijk met distributieriem (ligt in de buurt)
– Complete koelvloeistof verversen
– Koelsysteem ontluchten
Kosten: €300 – €800
8. Dynamo / Alternator Vervangen
Wat doet de dynamo? De dynamo (alternator) laadt de accu op terwijl de motor draait en levert stroom aan alle elektrische systemen in de auto.
Symptomen defecte dynamo:
– Accu waarschuwingslampje brandt
– Zwakke verlichting tijdens het rijden
– Auto start niet (lege accu)
– Piepend geluid van de dynamo
– Elektrische storingen (radio uitvallen, ramen traag)
Diagnose: We meten de laadspanning:
– Gezonde dynamo: 13,5 – 14,5 Volt bij stationair
– Defecte dynamo: Onder de 13 Volt
Kosten: €300 – €800 inclusief arbeid
Let op: Soms is alleen de spanningsregelaar defect, wat goedkoper te repareren is.
9. Startmotor Vervangen
Wat doet de startmotor? De startmotor draait de motor om wanneer u het contact omdraait, zodat de motor kan starten.
Symptomen defecte startmotor:
– Klik geluid bij starten, maar motor draait niet
– Langzaam starten: Motor draait traag om
– Helemaal niks: Geen enkel geluid
– Schurend geluid: Tandwiel grijpt niet goed
Andere oorzaken: Voordat we de startmotor vervangen, controleren we:
– Accu spanning (moet minimaal 12,4V zijn)
– Accupolen en kabels (oxydatie)
– Startrelais
– Contactschakelaar
Kosten: €250 – €700
10. Airconditioning Service / Reparatie
Airco onderhoud: Uw airconditioning heeft regelmatig onderhoud nodig:
– Bijvullen koudemiddel: Elke 2-3 jaar
– Bacteriedoding: Jaarlijks (voorkomt vieze geur)
– Filter vervangen: Elk onderhoudsbeurt
Symptomen airco problemen:
– Geen of weinig koeling
– Vieze geur uit de ventilatie
– Water lekkage in de auto
– Piepend geluid bij inschakelen
Meest voorkomende problemen:
– Lekkage koudemiddel: Door verouderde leidingen of O-ringen
– Defecte compressor: Duurste onderdeel (€500-€1500)
– Verstopte condensor: Door bladeren of vuil
– Defect expansieventiel: Regelt koudemiddel toevoer
Airco service bij TRC Motors:
– Koudemiddel afzuigen en wegen
– Systeem vacuum trekken (lekkage test)
– Nieuw koudemiddel bijvullen (juiste hoeveelheid)
– UV-geel toevoegen (makkelijker lekkage opsporen)
– Bacteriedoding uitvoeren
Kosten:
– Airco service: €75-€150
– Lekkage reparatie: €150-€400
– Compressor vervanging: €500-€1500
Veelgebruikte Autotechnische Vaktermen
A
ABS (Anti-lock Braking System) Antiblokkeersysteem dat voorkomt dat wielen blokkeren tijdens hard remmen. Zorgt voor betere controle en kortere remweg.
Accu (Batterij) Slaat elektrische energie op om de auto te starten en elektrische systemen van stroom te voorzien wanneer de motor uit staat.
Aandrijfas Overbrengt het vermogen van de versnellingsbak naar de wielen.
Airco Compressor Pompt en comprimeert het koudemiddel in het airconditioningsysteem.
Alternator Zie Dynamo.
APK Algemene Periodieke Keuring – wettelijk verplichte veiligheidskeuring.
ASR (Anti Slip Regulation) Systeem dat wielslip voorkomt tijdens accelereren.
B
Banden Profiel De groeven in het rubber van de band. Minimaal 1,6mm voor APK, maar 3mm adviseren voor veiligheid.
Bougie Ontsteekt het mengsel van lucht en brandstof in de cilinder bij benzinemotoren.
Brandstoffilter Filtert onzuiverheden uit de brandstof voordat het de motor bereikt.
Brandstofpomp Pompt brandstof van de tank naar de motor.
Bougiekabels Geleiden de hoogspanning van de bobine naar de bougies.
Bobine (Ontstekingsspoel) Zet de 12V van de accu om naar hoogspanning voor de bougies.
C
Cardanas Zie Aandrijfas.
Carrosserie De buitenkant/koetswerk van de auto.
Katalysator (Kat) Onderdeel van het uitlaatsysteem dat schadelijke uitlaatgassen omzet naar minder schadelijke stoffen.
Cilinder Ruimte in het motorblok waar de zuiger op en neer beweegt.
Cilinderinhoud Het totale volume van alle cilinders samen, meestal uitgedrukt in liters (bijv. 2.0L motor).
CV-Verbinding (Constant Velocity Joint) Verbinding aan de uiteinden van de aandrijfas die krachtoverdracht mogelijk maakt bij verschillende hoeken.
D
Demper Zie Schokdemper.
Differentieel Verdeler die zorgt dat de wielen aan dezelfde as met verschillende snelheden kunnen draaien (belangrijk in bochten).
Distributieriem Getande riem die de synchronisatie tussen krukas en nokkenas verzorgt.
Draagarm Verbindt het wiel met het chassis en is onderdeel van de wielophanging.
DSG (Direct Shift Gearbox) Dubbele koppeling versnellingsbak van VAG-groep (VW, Audi, Seat, Skoda).
DPF (Diesel Particulate Filter) Roetfilter dat roetdeeltjes uit de uitlaat van een dieselmotor filtert.
Dynamo Laadt de accu op en levert stroom aan elektrische systemen tijdens het rijden.
E
ECU (Engine Control Unit) De computer die de motor aanstuurt en controleert.
EGR-Klep (Exhaust Gas Recirculation) Voert een deel van de uitlaatgassen terug naar de motor om emissies te verlagen.
ESP (Electronic Stability Program) Elektronisch stabiliteits programma dat slip voorkomt door individuele wielen af te remmen.
F
Filteren Motorolie door een filter halen om vuil en metalen deeltjes te verwijderen.
Fusebox Zekeringenkast met alle zekeringen en relais van de auto.
G
Gasveer Pneumatische veer, vaak gebruikt voor achterklep of motorkap.
Gloeikaars Voorverwarmt de verbrandingskamer bij dieselmotoren voor koude starts.
H
Handrem Mechanische rem om de auto stil te houden tijdens parkeren.
Hefbrug Apparatuur om auto’s omhoog te tillen voor onderhoud onder de auto.
I
Injectoren (Inspuiters) Spuiten brandstof in de cilinders. Bij moderne auto’s zeer precies elektronisch aangestuurd.
Intercooler Koelt de door de turbo samengeperste lucht voordat deze de motor ingaat.
ISOFIX Gestandaardiseerd bevestigingssysteem voor kinderstoeltjes.
K
Kenteken Uniek identificatienummer van een voertuig.
Kilometerstand Totaal aantal gereden kilometers sinds nieuw.
Koelvloeistof (Antivries) Vloeistof die de motor koel houdt en niet bevriest in de winter.
Koppeling Verbindt en ontkoppelt de motor met de versnellingsbak bij handgeschakelde auto’s.
Koplampen Verlichting aan de voorzijde van de auto (dimlicht, grootlicht).
Krukas Hoofdas in de motor die de op-en-neer beweging van de zuigers omzet in een draaiende beweging.
L
Lambda (zuurstof) Sensor Meet het zuurstofgehalte in de uitlaat om de brandstof-lucht mengsel te optimaliseren.
Lekband Band die lucht verliest door een gaatje of beschadiging.
Lichtmachine Verouderde term voor dynamo/alternator.
Luchtfilter Filtert stof en vuil uit de lucht die de motor inkomt.
M
MAF Sensor (Mass Air Flow) Meet de hoeveelheid lucht die de motor inkomt.
Motor Management Systeem Het complete elektronische systeem dat de motor aanstuurt.
Motorblok Het hoofdonderdeel van de motor waarin de cilinders zich bevinden.
Motorolie Smeermiddel dat wrijving in de motor vermindert en koelt.
Multiriem (Poly V-riem) Moderne variant van de V-snaar die meerdere hulpaggregaten aandrijft.
N
Nokkenas As die de kleppen van de motor opent en sluit.
NOx Stikstofoxiden – schadelijke stoffen in de uitlaat.
O
OBD (On-Board Diagnostics) Ingebouwd diagnostisch systeem dat foutcodes opslaat.
Oliefilter Filtert vuil en metalen deeltjes uit de motorolie.
Oliepomp Pompt olie door de motor onder druk.
Onderdruksysteem Systeem dat vacuüm gebruikt voor verschillende toepassingen (bijv. rembekrachtiging).
Ontsteking Systeem dat de bougie laat ontbranden op het juiste moment.
P
Plaatwerk Bodywork, carrosserie onderdelen.
Pollenfilter Interieurfilter dat stuifmeel en stof filtert uit de inkomende lucht.
Power Steering Stuurbekrachtiging, maakt sturen lichter.
R
Radiator Koeler die de motor koelvloeistof afkoelt.
Remblokken Drukken tegen de remschijven om de auto af te remmen.
Remklauw Bevat de remblokken en de zuigers die deze tegen de remschijf drukken.
Remschijven Metalen schijven waarop de remblokken drukken om de auto af te remmen.
Remvloeistof Hydraulische vloeistof die de kracht van het rempedaal overbrengt naar de remmen.
Roetfilter Zie DPF.
S
Schakelkabels Verbinden de versnellingspook met de versnellingsbak.
Schokdemper (Demper) Dempt de beweging van de veren in de ophanging.
Startmotor Elektrische motor die de motor start.
Stuurbekrachtiging Maakt het sturen lichter. Kan hydraulisch of elektrisch zijn.
Stuurbusken Rubberen onderdelen in de wielophanging die beweging toestaan maar speling voorkomen.
Stuurstang Verbindt de stuurinrichting met de wielen.
Subframe Hulpframe waaraan verschillende onderdelen bevestigd zijn.
T
Tankdop Afsluitdop van de brandstoftank.
Thermostaat Regelt de temperatuur van de koelvloeistof door de doorstroming te regelen.
Timing Belt Engelse term voor distributieriem.
Topsteunen Bovenste bevestiging van de schokdemper aan het chassis.
Turbo (Turbolader) Compressor aangedreven door uitlaatgassen die meer lucht in de motor perst voor meer vermogen.
Tweemassa Vliegwiel (DMF) Speciaal vliegwiel met twee massa’s die trillingen dempen.
U
Uitlaat Systeem dat de uitlaatgassen van de motor afvoert.
Uitlaatdemper Dempt het geluid van de uitlaatgassen.
V
V-snaar Rubberen riem die hulpaggregaten aandrijft (dynamo, stuurpomp, aircocompressor).
Vacuümpomp Creëert onderdruk voor verschillende systemen (bijv. rembekrachtiging bij diesel).
Veerpootlagers Lagers bovenaan de veerpoot die draaien wanneer u stuurt.
Versnellingsbak Overbrengt en wijzigt de kracht van de motor naar de wielen.
Vliegwiel Zware schijf aan de krukas die de rotatie gelijkmatiger maakt.
W
Waterpomp (Koelpomp) Pompt koelvloeistof door het koelsysteem.
Wielbalans Het in balans brengen van wielen om trillingen te voorkomen.
Wieluitlijning (Uitlijnen) Het correct afstellen van de stand van de wielen voor optimale rijeigenschappen en bandenslijtage.
Wielophanging Complete systeem waarmee de wielen aan het chassis bevestigd zijn.
Wiellagers Lagers waarop de wielen draaien.
Z
Zuiger Beweegt op en neer in de cilinder en drijft via de drijfstang de krukas aan.
Meest Voorkomende Problemen per Automerk
Bij TRC Motors hebben we bijna 30 jaar ervaring met autoreparaties. Hier zijn de meest voorkomende problemen per merk:
Porsche
Porsche 911 (997/991):
– IMS lager probleem (996/997.1)
– Olielekkages bij motor
– Boren/Scoring in cilinders
– Stuurdemper lekkage
Porsche Cayenne:
– Luchtvering problemen
– Coolant pipes lekkage
|- AOS (Air Oil Separator) lekkage
– Transfercase problemen
Porsche Boxster/Cayman:
– IMS lager (986/987)
– Waterpool probleem
– Kofferdeksel struts
– CV-hoezen scheuren
BMW
BMW 3-Serie (E90/F30):
– Roest wielkasten en achterportieren
– Swirl flaps (N47/N57 diesel)
– Timing chain rattle (N20/N47)
– Koelvloeistof lekkages
– Bobines defect
BMW 5-Serie (E60/F10):
– Elektronische problemen (iDrive)
– Turbo problemen (335d)
– Oliekoeler lekkage
– Stuurinrichting problemen
BMW X5/X6:
– Luchtvering defect
– Turbo’s (Diesel modellen)
– Transfercase lekkage
– Xenon ballast problemen
Mercedes-Benz
Mercedes C-Klasse (W203/W204):
– Roest subframe en wielophanging
– Balance shaft problems (M271)
– CDI injector problemen
– SBC rem systeem
– Flexdisk versleten
Mercedes E-Klasse (W211/W212):
– Airmatic vering lekkage
– SBC systeem (W211)
– Versnellingsbak 722.6 problemen
– NOx sensor defect
– SAM module problemen
Mercedes S-Klasse/CL:
– ABC vering zeer duur onderhoud
– Airmatic problemen
– Elektrische storingen
– AdBlue systeem problemen
Audi
Audi A3/A4/A6:
– DSG versnellingsbak (mechatronic unit)
– Turbo problemen (1.8/2.0 TFSI)
– Olieconsumptie (2.0 TFSI)
– DPF verstopt (TDI’s)
– EGR klep problemen
Audi Q5/Q7:
– DSG problemen
– Timing chain stretch (3.0 TFSI)
– Luchtvering lekkage
– Turbo actuator
Volkswagen
VW Golf/Polo:
– DSG problemen
– Timing chain problemen
|- DPF issues (diesels)
– Bobines defect (TSI modellen)
– Waterpomp lekkage (1.4 TSI)
Opel
Opel Astra/Insignia:
– Timing chain problemen (1.4/1.6 Turbo)
– Flexwheel/DMF
– EGR klep
– Turbo wastegate
– DPF verstopt
Kostenindicatie Grote Reparaties
Hier een indicatie van kosten voor veelvoorkomende grote reparaties. Let op: Dit zijn richtprijzen die per merk en model kunnen verschillen.
| Reparatie | Kosten indicatie |
|---|---|
| Distributieriem vervangen | €500 – €1.500 |
| Koppeling vervangen | €800 – €2.500 |
| Turbo vervangen | €800 – €3.000 |
| Versnellingsbak revisie | €1.500 – €4.000 |
| Katalysator vervangen | €400 – €2.000 |
| Luchtvering vervangen | €800 – €2.500 |
| Motorrevise | €3.000 – €10.000+ |
| Dynamo vervangen | €300 – €800 |
| Startmotor vervangen | €250 – €700 |
| Waterpomp vervangen | €300 – €800 |
| Remmen voor + achter | €400 – €1.500 |
| Complete uitlaat | €600 – €3.000 |
| Airco compressor | €500 – €1.500 |
| Schokdempers (per as) | €300 – €1.200 |
Let op: Bij premium merken zoals Porsche, BMW, Mercedes en Audi liggen de kosten vaak aan de hogere kant van de range door duurdere onderdelen en meer complexe systemen.
Preventief Onderhoud Bespaart Geld
Veel dure reparaties zijn te voorkomen door regelmatig onderhoud:
Volg het onderhoudsschema: – Kleine beurt elke 15.000 km – Grote beurt elke 30.000 km – APK keuring jaarlijks (vanaf 4 jaar oud)
Check deze punten tussen beurten: – Oliepeil (maandelijks) – Bandenspanning (maandelijks) – Koelvloeistofpeil – Remvloeistofpeil – Alle verlichting – Ruitenwissers
Rijd de auto warm: – Minimaal 10 minuten rijden – Vooral belangrijk in de winter – Voorkomt koolstofopbouw en slijtage
Luister naar uw auto: – Vreemde geluiden vroeg melden – Waarschuwingslampjes nooit negeren – Veranderingen in rijgedrag direct laten checken
Wanneer naar de Garage?
Twijfelt u of uw auto naar de garage moet? Kom direct langs bij deze symptomen:
Direct stoppen met rijden: – Rode waarschuwingslampjes (olie, koeling, remmen) – Stoom uit de motorkap – Brandende geur – Vreemd geluid met verlies van vermogen – Remmen werken slecht
Zo snel mogelijk naar de garage: – Oranje waarschuwingslampjes – Motor lampje – Vreemde geluiden – Trillingen – Prestaties verlies – Hoger brandstofverbruik – Vloeistof lekkages
Bij eerstvolgende onderhoudsbeurt melden: – Kleine geluiden – Lichte trillingen – Klem lopende onderdelen – Versleten ruitenwissers
Waarom Kiezen voor TRC Motors?
Bijna 30 Jaar Expertise: Als familiebedrijf kennen wij alle gangbare reparaties uit ons hoofd en hebben we diepgaande kennis van Porsche, BMW, Mercedes en Audi.
Eerlijk Advies: Wij adviseren alleen werkelijk noodzakelijke reparaties. Geen verrassingen of onnodige werkzaamheden.
Transparante Prijzen: Altijd vooraf een duidelijke offerte. U weet precies waar u aan toe bent.
Kwaliteit Onderdelen: Wij werken met A-merk onderdelen van bekende leveranciers. Op verzoek ook originele dealeronderdelen.
Snelle Service: De meeste reparaties kunnen binnen 1-2 dagen uitgevoerd worden.
Garantie: Op al onze reparaties geven wij garantie.
Veelgestelde Vragen
Hoelang duurt een gemiddelde reparatie? Dat verschilt per reparatie. Een uitlaat vervangen kan binnen 2 uur, een koppeling kost 4-6 uur, en een motorrevise kan meerdere dagen duren. Wij geven altijd een realistische tijdsinschatting.
Kan ik een vervangend vervoer krijgen? Ja, bij langere reparaties hebben wij leenfietsen en vervangend vervoer beschikbaar.
Werken jullie met originele onderdelen? Wij werken standaard met A-merk onderdelen van hoge kwaliteit. Op verzoek kunnen wij ook originele dealeronderdelen leveren.
Geef je garantie op reparaties? Ja, op al onze reparaties geven wij garantie conform de BOVAG normen.
Kunnen jullie alle merken repareren? Ja, hoewel wij gespecialiseerd zijn in Porsche, BMW, Mercedes en Audi, kunnen wij alle automerken vakkundig repareren.
Hoe maak ik een afspraak? U kunt telefonisch bellen, via WhatsApp een bericht sturen of via de website een afspraak maken.
Krijg ik vooraf een prijsindicatie? Ja, wij maken altijd eerst een diagnose en geven u een duidelijke offerte voordat we met de reparatie beginnen.
Plan Direct uw Reparatie of Onderhoud
Heeft uw auto onderhoud of reparatie nodig? Neem direct contact op met TRC Motors:
📍 Locatie: Vlak bij het Octrooigebouw, Verrijn Stuartlaan 50 a, 2288 EP Rijswijk
(gemakkelijk bereikbaar vanuit Den Haag)
📞 Telefoon:0703993242
💬 WhatsApp: Direct vraag stellen of afspraak maken
🕐 Openingstijden: Maandag – Donderdag : 8:00 – 17:00 Vrijdag : 8:00 – 16:00
Maak vandaag nog een afspraak en houd uw auto in topconditie!
TRC Motors Rijswijk – Al bijna 30 jaar uw betrouwbare garage voor alle autoreparaties en onderhoud. Specialist in Porsche, BMW, Mercedes, Audi en alle andere merken.
